مشاوره اضطراب چیست

کلینیک انواع خدمات مشاوره خانواده، مشاره ازدواج، زوج درمانی، زناشویی، کودک و نوجوان، فرزندپروری

مشاوره اضطراب چیست

۳ بازديد


متاسفانه، اجتناب از مشاوره اضطراب و استرس می تواند منجر به ایجاد اضطراب شدیدتر شود. یک روش درمانی که به عنوان روش درمان شناختی – رفتاری (CBT) نامیده می شود، در درمان اختلال های اضطرابی کارایی بالایی دارد.

روان شناسان با استفاده از CBT به درمانجوها کمک می کنند تا نحوه شناسایی و مدیریت عواملی را یاد بگیرند که منجر به ایجاد اضطراب در آنها می شود.

۱۰ سوال مقدماتی که معمولا درمانگران می پرسند

یکی از پرسش های درمانجوها، عبارت از سوالاتی می باشد که یک مشاور، مددکار اجتماعی یا روان شناس در اولین جلسه از آنها می پرسد. پاسخ این سوال راحت می باشد:

شما باید سوالات ساده و گسترش دهنده ذهن و سایر سوالات را انتظار داشته باشید.

یک “برنامه تغییر” (که در اغلب مواقع به عنوان “اهداف درمانی” شناخته می شود) بعد از آن ایجاد می شود تا شما را در رفع مشکلاتی راهنمایی کند که در حال حاضر منجر به اذیت شدن شما می شوند.

در زیر ۱۰ مورد از رایج ترین سوالاتی بیان شده است که یک روان پزشک از شما می پرسد تا یک تغییر مثبتی را در طول فرآیند مشاوره ایجاد کند.

۱-چه چیزی باعث شده است که به اینجا بیایید؟

“به نظر می رسد که شما شناخت خوبی نسبت به خودتان دارید و یک سری تفکراتی را در رابطه با مواردی دارید که در اینجا می خواهید بحث کنید. افرادی که به اینجا مراجعه می کنند، شجاعت زیادی دارند، حتی شاید یک مقدار عصبی باشند.

در صورتی که شما موردی را به یاد نیاورید، من یک سری سوالاتی را خواهم پرسید و در رابطه با مواردی که شما می گویید، یک سری نکاتی را یادداشت خواهم کرد تا بتوانم آن را در حافظه خودم نگه دارم.

البته هر زمان که خواستید می توانید حرف های من را قطع کنید و حرف خودتان را بگویید، یا می توانید مکالمه را به هر سمتی که خودتان می خواهید، هدایت کنید. از نظر شما، چه چیزی باعث شده است که به اینجا بیایید؟”

۲-آیا قبلا به یک مشاور مراجعه کرده اید؟

به نظر می رسد که شما با اعتماد به نفس هستید و در شرایط راحتی قرار دارید و می خواهید که در مورد چالش های موجود در زندگی تان صحبت کنید.

این سوالات در مشاوره اضطراب بسیار مهم است.

آیا تا به حال به یک مشاور مراجعه کرده اید؟

در صورت مراجعه کردن، شما قبلا چند جلسه به مشاوره مراجعه کرده اید و مشکلات موجود چه مواردی بوده اند؟

آیا به نتایج مد نظرتان دست پیدا کرده اید، و آیا نتایج به دست آمده پایدار بوده اند؟

مهم ترین نکته ای که از گفته های مشاور یا روانشناس یا مددکار اجتماعی تان به یاد دارید، چه موردی می باشد؟

کدام یک از آنها درست بوده است، یا کدام یک از آنها به نتایج مد نظر شما منجر نشده است؟

۳-از دیدگاه شما، مشکل موجود چیست؟

هر شخصی یک دیدگاه متفاوتی نسبت به مشکل و شخص یا عاملی دارد که راه حل مشکل می باشد.

هدف از مشاوره استرس و اضطراب عبارت از ایجاد یک سری تغییرات مثبت در سریع ترین زمان ممکن و بدون هیچ نوع شتاب زدگی می باشد.

  1. شما چه دیدی نسبت به مشکل دارید یا شما چه تعریفی از مشکل دارید؟
  2. کدام یکی از افراد مشکل زای موجود در زندگی شما منجر به ایجاد مشکلاتتان شده اند؟
  3. شما در طول کار، چه نوع تعاملی با سایر افراد دارید؟
  4. شخصیت خودتان را به چه نحوی تعریف می کنید؟
  5. سه مورد از مهمترین دستاوردهای شما چه مواردی بوده اند؟
  6. چه شخص یا چه چیزی مهمترین مورد در زندگی شما می باشد؟
  7. از دیدگاه شما، مشکلتان چیست؟

۴-معمولا این مشکل منجر به ایجاد چه نوع احساسی در شما می شود؟

همه ما یک سری مشکلات یا چالش هایی داریم که باید با آنها مواجه شویم.

آیا شما یک فرد خوش بین یا یک فرد بدبینی هستید؟ زمانی که یک مشکلی به صورت پیشبینی نشده ظاهر می شود، چه احساسی پیدا می کنید؟

هر چند که هیچ یک از احساسات موجود درست یا اشتباه و خوب یا بد نمی باشند، ولی هر مشکلی منجر به ایجاد یک نوع احساسی در ما می شود.

بنابراین، این مشکل معمولا منجر به ایجاد چه نوع احساسی در شما می شود؟

آیا شما احساس ناراحتی، عصبانیت، ناامیدی، در جاماندگی می کنید یا یک احساس دیگری دارید؟

۵-در مشاوره اضطراب چه چیزی منجر به بهتر شدن مشکل می شود؟

  • شما چند وقت به چند وقت این مشکل را تجربه می کنید؟
  • به نظر شما چه چیزی منجر به وخیم تر شدن مشکل می شود؟
  • آیا شما قبلا این مشکل را نداشته اید یا متوجه شده اید که مشکل به خودی خود از بین می رود؟
  • آیا شما یک سری ابزارهای خاص را امتحان کرده اید، کتاب هایی خوانده اید یا یک سری مسیر هایی را برای عبور از این شرایط امتحان کرده اید که کارایی مناسبی در حل این مشکل داشته اند؟
  • آیا این مشکل بر روی عزت نفس شما یا احساس گناه شما تاثیر گذاشته است؟

    ۶-اگر یک عصای جادویی داشتید، چه نوع تغییرات مثبتی را در زندگی تان ایجاد خواهید کرد؟

    داشتن اهداف منجر به ایجاد تمرکز می شود.

    آیا شما به صورت منظم یک سری اهداف مثبتی را برای زندگی کاری، زندگی عاشقانه و زندگی سرگرم کننده تنظیم می کنید؟

    اهداف تغییر مثبت شما چه مواردی می باشند؟

    شما به چه نحوی می خواهید وضعیت زندگی خودتان را بهبود دهید که در نهایت منجر به افزایش رضایت و خوشحالی شما شوند؟

    در صورتی که ما بتوانیم یک سری راه حل هایی را برای رفع مشکلات پیدا کنیم، احتمالا خواهیم توانست که یک سری روش هایی را برای کاهش قابل توجه یا حتی از بین بردن مشکل پیدا کنیم.

    ۷-در حالت کلی، شما وضعیت روانی خودتان را به چه نحوی توصیف می کنید؟

    “حالت های روانی همانند شرایط آب و هوایی، ایجاد می شوند و از بین می روند. برخی از ماها نسبت به سایر افراد دمدمی مزاج تر و بدخلق تر هستیم یا وضعیت روانی سایر افراد را به عنوان سرما خوردگی در نظر می گیریم.

    همچنین سایر افراد نسبت به اتفاقات عاطفی خودشان، تاثیرپذیری کمتری دارند.

    در جلسات مشاوره اضطراب این سوالات بسیار مهم است.

    1. در مورد شما، چه چیزی منجر به ایجاد احساس اضطراب می شود؟
    2. آیا وضعیت روانی شما همانند چرخ فلک است، یا اینکه کاملا ثابت و پایدار می باشد؟
    3. چه چیزی منجر به ایجاد وضعیت روانی نامناسبی در شما می شود و احساس افسردگی و ناراحتی را در شما ایجاد می کند؟
    4. شما به چه نحوی خودتان را از وضعیت روانی بد خارج می کنید؟
    5. آیا شما از مواد، الکل، جنسی، پول یا سایر موارد آرامش بخش روانی برای به دست آوردن احساس بهتر استفاده می کنید؟
    6. افراد نزدیک به شما، چه نظری در رابطه با وضعیت های روانی شما دارند؟
    7. بنظر خودتان به مشاوره اضطراب نیاز دارید؟

    ۸-چه انتظاری نسبت به فرآیند مشاوره استرس دارید.

    هر شخصی که برای مشاوره کاهش استرس مراجعه می کند، یک سری انتظارات متفاوتی دارد. به نظرم شما از من انتظار دارید تا به شما کمک کنم در سریع ترین زمان ممکن به اهداف مثبت تان دست پیدا کنید.

    برخی از افراد دوست دارند یک سری تکالیفی انجام بدهند، برخی دیگر از درمانجوها دوست دارند که حرف بزنند و من به صحبت های آنها گوش بدهم، و همچنین سایر افراد سطح بالایی از تعاملات را دارند.

    • به نظرتان، بهترین روش برای شما چه روشی می باشد؟
    • آیا من را به عنوان مربی ارتباطات و روابط خودتان در نظر دارید؟
    • چه انتظاری نسبت به فرآیند مشاوره اضطراب دارید؟
    • به نظرتان برای دستیابی به اهداف مدنظرتان، به چند جلسه نیاز خواهد بود؟
    • ممکن است که شما به چه نحوی اهداف دستیابی شده خودتان را خراب کنید؟
    • آیا به خاطر مشکل خودتان، یک فردی را سرزنش می کنید؟ آیا شما برای ادامه مسیر خودتان، از مشاوره خوب استفاده می کنید؟ شما به چه نحوی درک خواهید کرد که ما به اهدافمان دست پیدا کرده ایم؟
     

    ۹-چه چیزی باید صورت بگیرد تا احساس رضایت، خوشحالی و خشنودی بیشتری در شما صورت بگیرد؟

    • در یک مقیاس صفر تا ۱۰، میزان رضایت شما از زندگی تان چقدر می باشد؟
    • چه چیزی به صورت مکرر صورت می گیرد و منجر به ناامیدی شما می شود؟
    • سایر افراد چه کاری را انجام می دهند که شما نسبت به آن تنفر دارید و آرزو دارید که آنها چه تغییری انجام بدهند؟
    • شما حالت های بی قراری، تهییج و ناامیدی خودتان را به چه نحوی مدیریت می کنید؟
    • آیا شما به راحتی ناراحت می شوید؟
    • خشمگینی و عصبانیت شما به چه نحوی بروز می یابد؟
    • شما چه کینه ها یا تنفرهایی را از گذشته به همراه دارید؟
    • چه مورد اشتباهی را تا به حال انجام داده اید که تا به حال نتوانسته اید فراموش کنید؟
    • یک فرد باید چه تغییراتی انجام بدهد تا شما احساس خوشحالی بکنید؟
    • ناکامی عمده شما در زندگی تان چه موردی بوده است؟
    • آیا زمانی که نمی توانید مسیر زندگی خودتان را پیدا کنید یا زمانی که کنترل خودتان را از دست می دهید، احساس ناراحتی پیدا می کنید؟
    • چه کسی مسیر زندگی شما را تعیین می کند، و چرا؟
    • آیا تا کنون در جلسات مشاوره اضطراب شرکت کرده اید؟

    ۱۰-آیا خودتان را به عنوان یک فرد دارای IQ پایین، متوسط یا بالا در نظر می گیرید.

    آیا مهارت ارتباطی خودتان را به عنوان یک مورد منفی، طبیعی یا مثبت در نظر می گیرید؟

    آیا توانسته اید که همراه خوبی برای شریک زندگی خودتان باشید؟

    آیا توانسته اید استرس و اضطراب خود را کاهش دهید؟

    رابطه خودتان با کودکان یا نوه هایتان را به چه نحوی توصیف می کنید؟

    آیا با برادران یا خواهران خودتان همکاری می کنید؟

    رابطه خودتان با والدینتان را به چه نحوی توصیف می کنید؟

    شما اخیرا با چه نوع تضاد خانوادگی مواجه شده اید؟

    شما فکر می کنید که در چه رابطه ای شکست خورده اید؟

    شما بعد از شکست خوردن، این قضیه را با چه کسی مطرح کرده اید تا شما را راهنمایی کند؟

    آیا شما زمان و پول کافی را برای بهبود مهارت های ارتباطی خودتان صرف کرده اید؟

    بزرگترین آسیب پذیری یا نقصی که در روابط تان دارید، چه موردی می باشد؟

    صمیمیت عاطفی زمانی ایجاد می شود که شما صادقانه ترین پاسخ ها را به سوالات بالا ارائه بدهید.

    نشانه های استرس

    عموما استرس با نشانه‌های زیر همراه است:

    - افزایش ضربان قلب

    - تند شدن تنفس

    - تعریق زیاد 

    - لرزش اندام ها 

    - افزایش سرعت تکلم 

    - افزایش فشار خون

    - ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

    نشانه‌های ذکر شده نشانه های عمومی است که در اکثر افراد در مواقعی که مضطرب می‌شوند مشاهده می‌شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.