ما اطلاعات انواع مختلف رسانههای جمعی مانند رسانههای اجتماعی، رسانههای چاپی، تلویزیون، رادیو، رسانههای جدید و سایر رسانهها را مصرف میکنیم تا با رویدادهای جهانی بهروز شویم. علاوه بر این، با پیشرفت اینترنت و فناوری، رشد و ظهور رسانه ها غیر قابل چشم پوشی است.
اما اغلب، افراد تحت تأثیر منابع اطلاعاتی مختلف قرار می گیرند. برای شناسایی و ارزیابی چنین رفتارهایی، روانشناسان رسانه نقش بسزایی دارند. در این وبلاگ، جزئیات مهم مربوط به ایجاد یک حرفه در روانشناسی رسانه، دانشگاه های برتر و مؤلفه های مرتبط با آن را برجسته خواهیم کرد.
روانشناسی رسانه چیست؟
این حوزه تخصصی روانشناسی تعامل بین رفتار انسان و رسانه و فناوری را تجزیه و تحلیل می کند. رسانههای جمعی و محتوای رسانهها از جمله مؤلفههای روانشناسی رسانهها و همچنین همه اشکال ارتباطات و فناوریهای واسطهای در رابطه با رفتار، از جمله استفاده، طراحی، تأثیرگذاری و اشتراکگذاری هستند.
تاریخچه روانشناسی رسانه
تاریخچه روانشناسی رسانه را می توان به بیش از یک قرن پیش ردیابی کرد. این اولین بار فضای سه بعدی روی بوم دو بعدی را رهگیری کرد و در کتاب The Photoplay: A Psychological Study در سال 1916 استفاده شد. در سال 1986 در بخش 46 رسماً به رسمیت شناخته شد: روانشناسی رسانه توسط انجمن روانشناسی آمریکا (APA) تأسیس شد و این زمینه از آن زمان مورد بررسی قرار گرفته است.
روانشناس رسانه کیست و نقش او
“روانشناسی رسانه دیجیتال چیست؟” یک سوال رایج در میان کسانی است که می خواهند این زمینه جدید را کشف کنند. هیچ تعریف اجماعی از اصطلاح MP وجود ندارد زیرا این یک حوزه نوظهور مطالعات رسانه است. با این حال، با اصطلاح روانشناسی، می توان رمزگشایی کرد که این حوزه ای است که شامل درک فعالیت ذهنی و رفتاری یک فرد است.
به همین ترتیب، روانشناس رسانه ای کسی است که تحقیقات گسترده ای در مورد رفتار، شناخت و واکنش انسان نسبت به مصرف رسانه انجام می دهد. آنها به مطالعه و برقراری رابطه بین یک منبع رسانه ای اطلاعات (رسانه ها) و گیرندگان می پردازند. آنها با استفاده از مفاهیم مختلف روانشناسی و فناوری رسانه درک می کنند که چگونه رسانه ها بر روانشناسی انسان و از چه راه هایی تأثیر می گذارند.
مهارت های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک روانشناس رسانه ای
برای ایجاد یک شغل شکوفا در این زمینه، یک فرد نیاز به داشتن مهارت های خاصی دارد. برای وضوح بیشتر، در اینجا کیفیت های مورد نیاز آمده است-
چرا ما به روانشناسی رسانه نیاز داریم؟
از نظر آینده شغلی، فرصت های سودآوری در زمینه روانشناسی وجود دارد.
نامزدها درک عمیقی از ماهیت رسانه ای خواهند داشت.
زمینه ای برای داوطلبان در دانشگاه و بخش تدریس روانشناسی در مدارس و کالج ها نیز وجود دارد.
داوطلبانی که علاقه مند به حل مسائل عملی و نظری هستند می توانند این شغل را به عنوان شغل خود انتخاب کنند
همچنین به افراد کمک می کند تا همبستگی و علیت را درک کنند
دوره های روانشناسی رسانه
از آنجایی که این یک رشته نوظهور است، مؤسسات دانشگاهی اغلب این زیرشاخه را به صورت فرعی در روانشناسی یا روزنامه نگاری ارائه می دهند. با این حال، برخی از دانشگاه ها نیز مدرک کاملی را در همین زمینه ارائه می دهند. علاوه بر این، این رشته ارتباط نزدیکی با برنامههایی مانند روانشناسی سیاسی، فناوریهای فراگیر، علوم عصبی و بازاریابی عصبی، آموزش آنلاین و غیره دارد. بنابراین، میتوانید دورههای کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دورههای کوتاهمدت را نیز در این زمینهها انتخاب کنید. نگاهی به دوره های محبوب این رشته-
- BSc/BA روانشناسی رسانه
- لیسانس هنر در مطالعات ارتباطات
- لیسانس هنر در ارتباطات – بلاغت و فرهنگ سیاسی
- کارشناسی ارشد روانشناسی رسانه های دیجیتال
- کارشناسی ارشد هنر در رسانه و هنرهای ارتباطی
- کارشناسی ارشد در ارتباطات جمعی – تحقیقات ارتباطات بازاریابی
- دکترای فلسفه در مطالعات ارتباطات، فرهنگ و رسانه
- برنامه درسی روانشناسی رسانه
- روانشناسی اجتماعی
- عمل گرایی و پایان نامه
- روانشناسی شناختی
- روانشناسی رسانه و سیاست
- نظریه رسانه های شناختی
- نظریه های شخصیت
- روانشناسی استرس
- روانشناسی مثبت
- روانشناسی رشد
- روانشناسی شادی
- روانشناسی جنسیت
- سبک های یادگیری
- روانشناسی جنسیت
- روانشناسی عواطف
- روانشناسی مشاوره
معیارهای واجد شرایط بودن برای تبدیل شدن به یک روانشناس رسانه ای
برای درک شرایط مربوط به ورود، نکات زیر را دنبال کنید-
برای دوره های UG: آموزش رسمی 10+2 از یک موسسه معتبر
برای دوره های PG: مدرک UG در رشته مشابه یا مرتبط با حداقل نمره مورد نیاز
نمره خوب در آیلتس، تافل و …
دانشگاه های روانشناسی رسانه در خارج از کشور
- دانشگاه ایالتی میشیگان
- دانشگاه استنفورد
- دانشگاه ملبورن
- دانشگاه آمستردام
- دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن
- موسسه تکنولوژی ماساچوست
- دانشگاه ایالتی اوهایو
- دانشگاه کاردیف
- دانشگاه ایلینوی
- دانشگاه مک گیل
حوزه شغلی و آینده روانشناسی رسانه
شرکت ها و آژانس های رسانه ای متنوعی وجود دارند که روانشناسان رسانه ای را با بسته های زیبا استخدام می کنند. برخی از زمینه هایی که فارغ التحصیلان دارای تخصص در MP می توانند در آنها کار کنند ذکر شده است:
فرصت های شغلی و حقوق یک روانشناس رسانه
رسانههای پخش، که شامل ایستگاههای تلویزیونی، مراکز فیلم، ایستگاههای رادیویی، رسانههای روزنامه، دانشگاهها و مؤسسات آموزشی میشود، روانشناسان رسانهای را با پیشنهادهای سودآور استخدام میکنند.
صنایع تبلیغاتی که به طور تصاعدی در حال رشد هستند، روانشناسان رسانه را نیز جذب می کنند.
افرادی که دارای مدرک دکترا هستند می توانند در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی دولتی مشغول به کار شوند.
به عنوان یک روانشناس رسانه، می توانید به عنوان مسئول روابط عمومی، مشاور رسانه و غیره نیز فعالیت کنید.
شما می توانید در احزاب سیاسی و سایر سازمان های مرتبط کار کنید.
از فیلم، وب و موسیقی گرفته تا بازی های ویدیویی، روانشناسان رسانه نقش برجسته ای در صنعت سرگرمی دارند. آنها پارامترهای مختلفی را ارزیابی می کنند، از جمله اینکه چگونه صنعت به افراد کمک می کند تا استراحت کنند، لذت ببرند و درگیر شوند.
زمینه های استخدامی یک روانشناس رسانه ای
- شرکت های پخش
- شرکت های بازاریابی و تبلیغات
- موسسات دانشگاهی
- خدمات انسانی و تنظیمات مراقبت های بهداشتی
- تأسیسات تحقیقاتی دولتی و خصوصی