فرهنگی و هنری

میراث فرهنگی ناملموس در دنیا

کمیته بین‌دولتی برای حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس، طی نشست سالانه خود که از 13 تا 18 دسامبر به صورت آنلاین برگزار شد، چهار عنصر را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو که نیاز به حفاظت فوری دارند و 39 عنصر را در فهرست نمایندگی فرهنگ ناملموس ثبت کرد.

کمیته بین دولتی به ریاست Punchi Nilame Meegaswatte، دبیرکل کمیسیون ملی سریلانکا برای یونسکو، چهار پروژه را به فهرست اقدامات حفاظتی خوب اضافه کرد و 172000 دلار از صندوق میراث فرهنگی ناملموس به پروژه حفاظتی ارائه شده توسط مغولستان 1164 دلار اختصاص داد. به پروژه ای در جیبوتی و 266000 دلار دیگر برای پروژه ای در تیمور شرقی.

برای اولین بار در سال جاری، کمیته بین دولتی تصمیم گرفت عناصری از کنگو، دانمارک، ایسلند هائیتی، جمهوری فدرال میکرونزی، مونته نگرو، جمهوری دموکراتیک کنگو، سیشل و تیمور شرقی را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو ثبت کند. 630 عنصر از 140 کشور.

عناصر اضافه شده به فهرست نمایندگی میراث فرهنگی ناملموس به ترتیب کتیبه:

1.پرتغال

جشن های اجتماعی در Campo Maior

جشن های اجتماعی کامپو مایور یک رویداد محبوب است که طی آن خیابان های کامپو مایور در پرتغال با میلیون ها گل کاغذی رنگارنگ تزئین می شود. کمیسیون های خیابانی جامعه درباره تاریخ و تم های رنگی تصمیم می گیرند و همسایگان ماه ها روی تزئینات کار می کنند. یک رقابت دوستانه بین خیابان ها وجود دارد تا ببینیم کدام یک بهترین طراحی را خواهد داشت. بنابراین تزئینات تا آستانه جشن ها مخفی نگه داشته می شود، زمانی که شهر یک شبه دگرگون می شود. این تمرین خلاقیت و تعلق جامعه را تقویت می کند و در خانواده ها و مدارس منتقل می شود.

2.تاجیکستان 

فلک

فلک به معنای بهشت، ثروت و جهان، موسیقی فولکلور سنتی مردم کوهستان تاجیکستان است. ژانر موزیکال رسا و فلسفی ممکن است توسط یک تک نواز مرد یا زن، یک کاپلا، با همراهی تک ساز یا با یک گروه و رقصنده اجرا شود. آوازهای فلک که با گستره بالای خود مشخص می شوند، اغلب به عشق، درد، رنج و وطن مربوط می شوند. این عمل به عنوان یک حالت ذهنی و یک نشانگر هویت برای جوامع کوهستانی تلقی می شود و از نسلی به نسل دیگر در خانواده ها و از طریق آموزش رسمی منتقل می شود.

3.بلغارستان

آواز چند قسمتی ویسوکو از Dolen و Satovcha ، جنوب غربی بلغارستان

ویسوکو یک روش سنتی آواز چند قسمتی است که منحصر به روستاهای بلغارستان دولن و ساتوچا است. سه نوع وجود دارد: کم صدا، بلند و ترکیبی از این دو. آهنگ های ویسوکو که به عنوان آهنگ های تابستانی نیز شناخته می شود، به طور سنتی توسط زنانی که در مزارع کار می کردند در فضای باز خوانده می شد. امروزه این عمل از طریق گروه های آواز محلی به زنان و دختران منتقل می شود. این نمادی از تمرینات موسیقی محلی است و حس اجتماعی را در بین خوانندگان گروه ایجاد می کند و در عین حال به پیوندهای اجتماعی بین خوانندگان و مخاطبان آنها کمک می کند.

4.اوکراین

Ornek، زیور آلات تاتار کریمه و دانش در مورد آن

Örnek یک سیستم اوکراینی از نمادها و معانی آنها است که در رسانه های مختلف مانند گلدوزی، بافندگی و سفال استفاده می شود. نمادها طوری چیده شده اند که یک ترکیب روایی ایجاد کنند. در مجموع حدود سی و پنج نماد وجود دارد که هر کدام دارای معنی و مفاهیم منحصر به فرد خود هستند. جوامع تاتار کریمه معنای نمادها را درک می کنند و اغلب صنعتگران را مأمور می کنند تا ترکیبات خاصی را با معانی خاص ایجاد کنند. عمل و دانش توسط صنعتگران ماهر در خانواده ها و جوامع، در زمینه های غیررسمی مانند کلاس های گلدوزی و در زمینه های رسمی مانند دانشگاه ها منتقل می شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا