روانشناسی

روانشناسی سلامت چیست؟

روانشناسی سلامت، عملی است برای کمک به ایجاد انگیزه در افراد برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه از جمله سیگار نکشیدن، خوردن غذاهای مناسب و ورزش بیشتر برای پیشگیری از بیماری. روانشناسی سلامت همچنین به بررسی عواملی که افراد را برمی انگیزد می پردازد و بررسی می کند که چرا برخی از افراد برای زندگی سالم تصمیم می گیرند و برخی نه.

روانشناسی سلامت بررسی می کند که چگونه عوامل زیر بر انتخاب های سلامتی شما تأثیر می گذارند:

بیولوژیکی

اجتماعی

روانشناسی

روانشناسان سلامت همچنین طرح های درمانی را برای کمک به کاهش خطر بیماری، بهبود نتایج و بهبود کیفیت زندگی شما طراحی و ارزیابی می کنند.

نمونه های روانشناسی سلامت

روانشناسی سلامت به چگونگی ارتباط ذهن و بدن در سلامت و بیماری می پردازد. مثال‌هایی از اینکه چگونه روان‌شناسی سلامت می‌تواند کمک کند شامل ارائه مداخلات زمانی است که فردی مقادیر زیادی از اضطراب را احساس می‌کند و سردرد یا مشکلات معده را تجربه می‌کند.

یک روانشناس سلامت به علت سردرد یا مشکلات معده نگاه می کند. آیا اضطراب باعث این مشکلات می شود یا اینکه فرد از مشکلات و سردردهای مداوم معده اضطراب دارد؟ شاید بیمار نگران این باشد که سردرد و مشکلات معده علائم یک مسئله مهم تری باشد.

نمونه های دیگر شامل کمک به شما در بررسی استرس روانی و کمک به شما برای جلوگیری از خوردن استرس است. روانشناسان سلامت نیز به شما کمک می کنند تا برای کاهش استرس خود به ورزش فکر کنید.

روانشناسی سلامت به مداخله در مسائلی مانند اعتیاد یا سبک زندگی بی تحرک کمک می کند.

مثال دیگر شامل مطالعه این است که چرا برخی از افراد از توصیه های پزشکی پیروی می کنند و برخی دیگر به دستورالعمل های پزشکی پایبند نیستند.

روانشناس سلامت چه می کند؟

روانشناسان سالم در درجه اول در محیط های بالینی کار می کنند. آنها مصاحبه های بالینی و ارزیابی رفتاری انجام می دهند. آنها می توانند با افراد یا گروه ها کار کنند.

روانشناسان سلامت تحقیقاتی را انجام می دهند که می تواند به ارزیابی هزینه های مراقبت های بهداشتی کمک کند. این به تصمیم گیرندگان و سیاست گذاران مراقبت های بهداشتی کمک می کند. برخی از روانشناسان سلامت علل مشکلات سلامتی و چگونگی پیشگیری از آنها را مطالعه می کنند. آنها همچنین تحقیق می کنند که چرا برخی افراد در زمان نیاز به آن توجه نمی کنند.

این نوع تحقیقات به پزشکان کمک می کند تا بیماران خود را درک کنند و به بیماران خود کمک کنند تا با تشخیص خود کنار بیایند. روانشناسان سلامت همچنین می توانند به بیماران کمک کنند تا به یک برنامه درمانی پایبند باشند و به آنها کمک کنند تا بهبودی کامل را تجربه کنند.

باز کردن ارتباطات و درک انگیزه ها و رفتارهای بیماران به روانشناسان سلامت کمک می کند تا افراد را درک کرده و درمان کنند.

روانشناسان سلامت همچنین ممکن است با یک تیم مراقبتی بزرگتر کار کنند و می توانند تشخیص و برنامه های درمانی توصیه شده خود را برای کمک به حل یک مشکل پزشکی بزرگتر ارائه دهند. این همکاری برای کل حوزه پزشکی مهم است.

روانشناسان سلامت چه چیزی را بررسی می کنند؟

سلامتی کامل یک سفر پیچیده است و این چیزی است که روانشناسان سلامت در حال بررسی آن هستند. آنها در حال بررسی همه عوامل در زندگی یک فرد هستند تا بفهمند چه چیزی باعث رفتار آنها می شود و چگونه می توانند به آنها کمک کنند مسیری را که به سمت سلامتی منتهی می شود انتخاب کنند.

روانشناسان سلامت ارتباط بین احساسات، رفتار و پیامدهای زندگی افراد را بررسی می کنند. آنها به شما کمک می کنند تا غذا خوردن عاطفی یا بیماری های روان تنی را درک کنید.

انتخاب خوب سلامت هدف اولیه روانشناس سلامت است. آنها می خواهند به بیماران خود کمک کنند تا در خانواده، محل کار و جامعه خود کار کنند.

روانشناسان سلامت کجا کار می کنند؟

روانشناسان سلامت ممکن است در موارد زیر عمل کنند:

بیمارستان ها

برنامه های مراقبت های اولیه

شیوه های خصوصی

دانشگاه ها

شرکت ها

سازمان های دولتی

اقدامات تخصصی مانند انکولوژی، مدیریت درد، توانبخشی و ترک سیگار

یک نفر با مدرک دکترا در روانشناسی سلامت شانس خوبی برای کار در بخش های دانشگاهی از جمله روانشناسی، سلامت زیستی رفتاری، حرکت شناسی و رشد انسانی دارد. روانشناسان سلامت ممکن است در شرکت های انتفاعی یا غیرانتفاعی کار کنند.

روانشناسان سلامت همچنین می توانند نقش های متمرکز بر تحقیق داشته باشند که بر:

سیاست مراقبت های بهداشتی

سلامت عمومی

مشکلات آموزش بهداشت

روانشناسان سلامت ممکن است در شرکت های خصوصی و دولتی تحقیق کنند. روانشناسان سلامتی که در محیط های بالینی کار می کنند به تحقیقات و پزشکان برای کمک به ارائه مراقبت های فرد محور و کل نگر متکی هستند.

تقاضا برای تخصص روانشناس سلامت زیاد است. اگر به دنبال حرفه ای در روانشناسی سلامت هستید، بدانید که گزینه های حرفه ای زیادی خواهید داشت. روانشناسان سلامت در بیمارستان ها بسیار ارزشمند هستند زیرا به بهبود استراتژی های مراقبت و آموزش افراد در مورد تکنیک های پیشگیرانه کمک می کنند.

نقش روانشناسی سلامت چیست؟

نقش روانشناسی سلامت این است که شکاف بین روانشناسی و سلامت را پر کند. روانشناسان سلامت تخصص خود را برای آموزش بیماران و ارتقای رفاه کلی ارائه می دهند.

روانشناسی سلامت بخش مهمی از مدیریت تأثیرات روانی و عاطفی است که سلامت و بیماری می تواند بر زندگی شما داشته باشد. روانشناسان سلامت نیز برای حمایت از افراد مبتلا به بیماری های مزمن یا سرطان حیاتی هستند. این روانشناسان برای ترویج سبک زندگی سالم و کمک به مردم برای بهبود کیفیت زندگی خود آموزش دیده اند.

روانشناسان سلامت نیز نقش مهمی در بهبود سیستم مراقبت های بهداشتی و راهنمایی پزشکان برای برقراری ارتباط بهتر با بیماران خود دارند. روانشناسان سلامت با آموزش نحوه صحبت با پزشکان و توضیح تشخیص و درمان، به کاهش سردرگمی یا اضطراب در بیماران کمک می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا