اخبار

رویداد های خبری مهم در دهه 50 میلادی

هر ساله رویدادهای خبری مهمی وجود دارد که توجه جهان را به خود جلب می کند. این داستان‌ها از درگیری‌ها یا فاجعه‌های عظیمی که هزاران کشته یا سرگردان بر جای می‌گذارند تا پیشرفت‌های تکنولوژیکی و تصمیم‌های دادگاه عالی که زندگی روزمره ما را کاملاً تغییر می‌دهند، متغیر است.

1950: جنگ کره آغاز شد

• تاریخ: 25 ژوئن

• مکان: کره

زمانی که ارتش خلق کره شمالی از موازات سی و هشتم به سمت کره جنوبی عبور کرد، واکنش فوری رئیس جمهور ایالت متحده را با نام هری ترومن به همراه داشت، و این عمل باعث شروع جنگ کره که یک نبرد نیابتی بین ایالات متحده و جمهوری خلق چین شده بود را نشان داد. هر دو طرف جنگ بعد از گذشت سه سال موافقت خود را با آتش بس اعلام کردند. ولی روابط ناپایدار و ناآرام بین کره جنوبی و کره شمالی همچنان ادامه دارد.

1951: روزنبرگ محکوم شد

• تاریخ: 29 مارس

• مکان: شهر نیویورک

زن و شوهر جولیوس و اتل روزنبرگ به دلیل نقشی که در انتقال اسرار اتمی به اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ جهانی دوم و پس از آن داشتند، به جاسوسی محکوم شدند. دو سال بعد اعدام می شوند. همه از مشارکت خود در این طرح متقاعد نشده اند. حامیان ادعا می کنند که آنها بزهای قربانی هستند که در هیستری جنگ سرد آن زمان به دام افتاده اند. اسناد دهه‌ها بعد میزان دخالت جولیوس روزنبرگ در حلقه جاسوسی را نشان می‌دهد، اگرچه مشارکت اتل در این طرح هنوز قطعی نیست.

1952: اولین آزمایش بمب هیدروژنی

• تاریخ: 1 نوامبر

• مکان: جزایر مارشال

ایالات متحده با موفقیت اولین بمب هیدروژنی خود را منفجر کرد که یک دستگاه گرما هسته ای نسل دوم است. انفجار در جزایر مارشال بخشی از عملیات پیچک، یکی از مجموعه ای از آزمایش های بمب هسته ای است. از سال 1946 تا 1958، ایالات متحده از جزایر دورافتاده مارشال اقیانوس آرام به عنوان سایت آزمایش تسلیحات هسته ای خود استفاده کرد و در مجموع 67 آزمایش هسته ای انجام داد.

1953: طلوع DNA

• تاریخ: 28 فوریه

• مکان: کمبریج، انگلستان، بریتانیا.

جیمز واتسون و فرانسیس کریک، دانشمندان دانشگاه کمبریج اعلام کردند که ساختار دو مارپیچ DNA را کشف کرده‌اند. اگرچه دانشمندان از دهه 1860 از DNA و از سال 1943 از نقش آن در وراثت ژنتیکی آگاه بودند، واتسون و کریک اولین کسانی بودند که توضیح دادند چگونه DNA برای تکثیر خود و انتقال ژن ها از نسلی به نسل دیگر کار می کند.

1954: براون علیه هیئت آموزش

• تاریخ: 17 اردیبهشت

• مکان: واشنگتن دی سی.

در یک پرونده تاریخی مربوط به لیندا براون از توپکا، کانزاس، که مجبور شد برای رسیدن به یک مدرسه ابتدایی کاملا سیاه‌پوست از مسیر راه‌آهن عبور کند، حتی با وجود اینکه مدرسه کاملاً سفیدپوست نزدیک‌تر بود، دادگاه عالی ایالات متحده حکم می‌کند که سیستم مدارس جدا شده بر خلاف قانون اساسی است. بر اساس بند حمایتی برابر اصلاحیه چهاردهم قانون اساسی. این بند مجدداً توسط دادگاه ها برای معکوس کردن اعمال و احکام جداسازی نژادی در سطح ایالت استفاده می شود.

1955: پارکز جنبشی را آغاز کرد

• تاریخ: 1 دسامبر

• مکان: مونتگومری، آلاباما

رزا پارکس با امتناع از واگذاری صندلی خود به یک مسافر سفیدپوست در اتوبوس مونتگومری، تاریخ ساز می شود. دستگیری او به دلیل اصرار برای نشستن به بایکوت اتوبوس مونتگومری و صعود کشیش جوانی به نام مارتین لوتر کینگ، جونیور، به عنوان یک رهبر فعال محلی که برای پیشبرد اهداف حقوق مدنی تلاش می کند، می انجامد. یک شکایت موفق فدرال توسط NAACP علیه شهر منجر به حذف تبعیض از سیستم اتوبوس مونتگومری در 21 دسامبر سال بعد شد.

1956: مجارستان سرکوب شد

• تاریخ: 4 نوامبر

• مکان: بوداپست

تقریبا بعد زا گذشت نه سال از آغاز جنگ سدر، مجارستانی ها به خیابان ها ریختند و خواستار اصلاحاتی در مورد دموکراتیک شدند، سه روز بعد از این اتفاق ، نیروهای ارتش سرخ در شوروی به کشور مجارستان حمله کردند و حدود هزار نفر را کشتند. بعد از گذشت 9 روز از این تهاجم، نیورهای شوروی توانستند ، بوداپست را در یکی از بزرگترین و تهاجمی ترین اقدام های اتحاد جماهیر شوروی بعد از پایان جنگ جهانی دوم به اشغال خود در بیاورند.

1957: The Little Rock Nine

• تاریخ: 24 سپتامبر

• مکان: لیتل راک، آرکانزاس

دوایت دی. آیزنهاور، رئیس جمهور ایالات متحده، به سربازان فدرال دستور می دهد تا از نه دانش آموز دبیرستانی آفریقایی-آمریکایی هنگام شروع کلاس ها در دبیرستان مرکزی لیتل راک کاملاً سفید، محافظت کنند. این یکی از اولین اقدامات برجسته ای خواهد بود که دولت فدرال علیه جداسازی نژادی در سطح ایالت انجام می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا